Icebreaker "Polaris"

Isbrytaren “Polaris” under byggnation. Foto: Arctech Helsinki Shipyard

SPM Instrument Finland har mottagit en order på Leonova Diamond från Arctech Helsinki Shipyard, som bygger den nya isbrytaren "Polaris" för finländska Trafikverket. Isbrytaren kommer att drivas med både diesel och flytande naturgas (LNG), vilket gör fartyget till den första LNG-drivna isbrytaren i världen. "Polaris" kommer att överlämnas till sin ägare senare i år.

Leonova Diamond IS är ett ATEX/IECEx-certifierat instrument för potentiellt explosiva miljöer, som kombinerar de vanligaste metoderna för tillståndskontroll: SPM HD för stötpulsmätning på rullningslager i 1-20,000 varvtalsområdet, och HD ENV tillsammans med vibrationsanalys. Båda teknikerna kan användas med den nya accelerometern DuoTech med snabbkoppling för enkel och snabb anslutning till mätnipplar installerade på maskinerna. Alla mätresultat kommer att hanteras, lagras och analyseras med hjälp av den omfattande programvaran Condmaster Ruby.

"Polaris" huvudsakliga syfte är isbrytning, men fartyget kommer också att kunna utföra oljebekämpning och nödbogsering under krävande förhållanden på öppet hav under både vinter och sommar. Detta innebär att "Polaris" kommer att vara i drift året om för att garantera säkra sjötransporter i Östersjön. Fartyget kommer att kunna arbeta i temperaturer ända ner till -30°C.

Arctech Helsinki Shipyard Inc. har specialiserat sig på teknik för arktisk varvsindustri, t.ex. byggnation av isbrytare och andra arktiska offshore- och specialfartyg. Arctech har en lång historia och erfarenhet av att bygga arktiska fartyg. Helsingforsvarvet grundades 1865 och sedan dess har mer än femhundra fartyg byggts på samma plats. Varvet har levererat cirka sextio procent av de isbrytare som är i drift runt om i världen.

Trafikverket ansvarar för vägarna, järnvägarna och farlederna i Finland och för utvecklingen av trafiksystemet.